Wykaz MITÓW

Przedstawiam poniżej wykaz mitów dotyczących budowy „Riese” oraz fabryki amunicji Dynamit AG Ludwigsdorf.
Wymienione w wykazie mity nie podlegają dyskusji. Wszelkie „polemiczne” komentarze nie będą publikowane. Na razie wykaz zawiera tzw. pierwszą dziesiątkę mitów. Kolejność jest losowa. Z czasem wykaz będę uzupełniał / wprowadzał kolejne aktualizacje (kolejne mity). Niniejszy wykaz mitów sporządziłem i opublikowałem po to, żeby służył młodemu pokoleniu eksploratorów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z badaniem historii „Riese” i fabryki amunicji Dynamit AG Ludwigsdorf. Życzę im jak najlepiej. Dlatego chcę, żeby omijali te brednie zawarte w wykazie (tak jak grzybiarze zgodnie z podręcznikiem omijają w lesie trujące grzyby) i nie tracili na nie swojego czasu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

47 odpowiedzi na Wykaz MITÓW

  1. krwi pisze:

    ad. 6. Tylko w masywie Włodarza?

    • Paweł Jeżewski pisze:

      Na pewno nie ma ich w masywie Włodarza. Sądzę, że w Górach Sowich nie ukryto żadnych sztolni i chodników drążonych w ramach budowy „Riese”, ale są tam dwa miejsca, gdzie nie mam 100% pewności…. Dlatego na razie wpisałem, że na pewno nie ma w Masywie Włodarza.

  2. Zakonnik pisze:

    Nie mam wątpliwości co do tej 10tki. Ale mitów jest więcej. Fantastów też nie brakuje.

  3. Jan.Mat1 pisze:

    Może tak. Podawać kolejne mity w komentarzach z opisem, lub rozszerzyć mity podane przez Pawła.

  4. Paweł Jeżewski pisze:

    Śmiało możecie tu podawać mity i ja będę uzupełniał co jakiś czas ten wykaz. Grunt że wykaz już jest bo takiego brakowało tu na blogu i w ogóle ten wykaz powinien być litanią dla każdego:
    – turysty
    – eksploratora
    – historyka
    i powinien wisieć na tablicy przy każdym wejściu do podziemnych tras turystycznych w Górach Sowich.

  5. Jan.Mat1 pisze:

    Co do ukrytych sztolni czy im podobnych w Górach Sowich, taka możliwość zawsze istnieje. Ale to są tylko przypuszczenia. Ukrycie obiektu ma sens gdy taki jest ukończony z pełnym wyposażeniem. Biorąc pod uwagę czas rozpoczęcia projektu „Riese” musiałby być to obiekt niewielkich rozmiarów, lub taki w którym zgromadzono jakieś dobra , niekoniecznie złoto czy też dzieła sztuki. Jednak takiej tezie zaprzecza pozostawiony sprzęt i inne dobra na pozostałych obiektach.

  6. Paweł Jeżewski pisze:

    Mi chodzi np. o masyw Gontowej. Znam przebieg sztolni nr 3 bo znam ją z opowiadań tych, którzy byli tam w 1945 r. I byłem tam też osobiście, ale tylko do zawału za krzyżówką, tj. na około 140 metrze. Wszak sztolnia sama w sobie nie kryje tajemnic, ale nie jest w pełni znany układ chodników, które od niej prowadzą w różnych kierunkach. Osoby, z którymi rozmawiałem, twierdziły, że po wojnie nie dały rady spenetrować wówczas tam wszystkiego. Dopóki nie wiem co się w tych chodnikach znajduje to nie mogę pisać, że Niemcy, któregoś z nich nie odstrzelili przed zakończeniem wojny, żeby coś za sztucznym zawałem ukryć sądząc, że za niedługi czas ponownie tu wrócą i Żydzi przebiorą ten zawał na ich rozkaz. To tylko spekulacje, w których realia mało daje wiarę, raczej jestem sceptyczny, ale wykluczyć na 100% nie mogę. Więc w tym przypadku nie chodzi o sztolnie bo ta była spenetrowana, a o chodniki.
    A jeżeli chodzi o sztolnie to z kolei inne miejsce od Gontowej wchodzi w grę (opcjonalnie). Ale to tak na marginesie 😉

  7. Zakonnik pisze:

    Ale ale, chwila, a czy są jakieś przesłanki że coś w Gontowej schowano ? Coś na czym można oprzeć wątpliwości ? Znam tylko „legendy” o zaginionym konwoju, z różnych publikacji.

    • Paweł Jeżewski pisze:

      Nie chodzi mi o legendy i książki a o to, że dopóki nie widzę tych chodników lub nie wiem o nich od kogoś kto je w całości spenetrował po zakończeniu wojny, to nie mogę z całą pewnością wykluczyć, że nic w nich nie ma i były one bez problemu do przejścia po wojnie tak jak sztolnia i ten prawy (patrząc w kierunku przodka) układ chodników pod wartownie.
      A swoją drogą to mam coś w moim domowym archiwum na ten temat… i to mi nie daje spokoju.

      Podawajcie swoje propozycje do wykazu mitów. Będę wprowadzał co jakiś czas jego aktualizacje tj. dokładał kolejne pozycje na wykazie. Rozsławimy ten wykaz.

      ps. Jusifa usunąłem z bloga.

  8. krwi pisze:

    To ja dodam z jakimi się jeszcze zetknąłem:
    – tunel i dworzec kolejowy pod Osówką,
    – tunel do Książa,
    – kompleks „centrum” (ale to w zasadzie pkt 7) wraz z połączeniami między kompleksami,
    – testy „cudownej” broni na terenie Riese,
    – budowę Riese rozpoczęto jeszcze przed wybuchem wojny,
    – oraz cała gama mitów związanych z Siłownią i Kasynem (reaktory, wyrzutnie rakiet itp).
    Także mity wytworzone z nadinterpretacji raportów Speera.
    Na szczęście mit dolnego poziomu w Osówce został w ostatnim czasie obalony.

    • Paweł Jeżewski pisze:

      Dzięki „krwi” za Twoje propozycje. Zaraz uzupełnię wykaz. To właśnie dlatego w wykazie stworzyłem okienko: ostatnia aktualizacja 😉
      Odnośnie dolnego poziomu Osówki to obalono mit o obetonowanych halach, krętych schodach, windach, wodospadach, komnatach klinkierowych itd., które miały znajdować się za uskokiem.

  9. Jurek pisze:

    Moim zdaniem kolejnym mitem który powinien znaleźć się na liście to że budowę RIESE rozpoczęto w 1943r. A nie wcześniej nawet jak niektórzy podają że na początku lat 30 i na tej podstawie ,,tworzą”dziesiątki kilometrów mitycznych obiektów podziemnych i tuneli kolejowych.

  10. Paweł Jeżewski pisze:

    Właśnie zrobiłem aktualizację w wykazie. Są na nim nowe 4 pozycje i rozszerzyłem punkt nr 7. („krwi” słuszna uwaga).
    Przy pierwszej okazji porozmawiam z Prezesem podziemi w Osówce – może uda mi się go przekonać, żeby za jakiś czas, gdy wykaz będzie już pełny, zamieścić jego kopie przy wejściu do podziemi Osówki, na dużym i czytelnym formacie.

    • WW pisze:

      Nie zgodzi się. Oni wszyscy trzepanie kasy opierają na tworzonych i urojonych tajemnicach, związanych z obiektami w Górach Sowich.

      • Paweł Jeżewski pisze:

        Bardzo możliwe, że się nie zgodzi. Za to gdy tylko wykaz będzie już kompletny to będziemy go rozpowszechniać wszędzie gdzie tylko można.
        Najgorsze jest stare pokolenie wśród którego jest najwięcej skostniałych myślowo ludzi. Tacy panicznie obawiają się korekty w swoim zaszufladkowaniu rzeczywistości. Młodzi ludzie mają bardziej podatny i otwarty umysł na wszelkie zmiany – gdy widzą, że wcześniej byli w błędzie, przyjmują to do wiadomości.

  11. Jan.Mat1 pisze:

    To jest dobry pomysł. Odkłamać Riese.

  12. Jan.Mat1 pisze:

    Uwagi do listy :
    Ad. 1 Marketingowa nazwa „Podziemne Miasto Osówka” . Najwyższy czas by z tej nazwy zrezygnować. Osówka nie ma nic wspólnego z podziemnym miastem.
    Ad. 2 „Muchołapka” Trudno zliczyć teorie o jej przeznaczeniu. Dziwi mnie odporność fantastów na fakty. Swego czasu postanowiłem się zmasakrować i wysłuchać pseudo przewodnika . Usłyszałem że w koło chłodni były poprowadzone kable wielkiej średnicy dla wywołania pola magnetycznego o niewyobrażalnej energii. Jestem w 100 % pewny że takich nie było. Zastanawiam się dlaczego do tej pory nie został wyczyszczony basen chłodni, a właściwie to nie zastanawiam się. Odkopanie basenu zdeklasowałoby wszystkie teorie dotyczące tego obiektu.
    Ad. ¾ Fabryka Amunicji a właściwie przedstawiany jako podziemia fabryki kanał techniczny który z fabryką ma powiązanie jedynie tym że tym kanałem poprowadzone były kable zasilające rozdzielnię umiejscowioną w obrębie kotłowni. Z tej rozdzielni poprowadzone były kable zasilające poszczególne obiekty fabryki posadowione wzdłuż betonówki. Trzeba pamiętać że całe wejście do kanału technicznego to jest twór współczesny.

    Do listy mitów dodałbym Muzeum Techniki Militarnej Molke. To muzeum to jest jeden WIELKI MIT

  13. Zakonnik pisze:

    Również byłem dwa lata temu w tym muzeum…. Wiem że nigdy tam już nie pójdę.

  14. Paweł Jeżewski pisze:

    1. Nazwa marketingowa „Podziemne Miasto Osówka” to … nazwa marketingowa. Nie usuną tej nazwy. Ja również uważam, że inaczej można byłoby reklamować to miejsce z tego względu, że ta nazwa nie jest zgodna z rzeczywistością, bo jakie to miasto ?

    2. „Muchołapka” – nr 2 na wykazie. To załatwia sprawę.

    Podziemne kanały techniczne istniały tam przed wojną, choć wiem, że niektórzy twierdzą inaczej… 😉 można by dodać do listy mitów. Pomyślę nad tym.

  15. Jurek pisze:

    Jeszcze przypomniałem sobie jeden z mitów lansowany mocno swego czasu przez pana Sz.o rzekomym podziemnym tunelu kolejowym ze stacji kolejowej w Walimiu do kompleksu Włodarz.

  16. buul pisze:

    Witam.
    Choć to moje rodzinne strony, to dopiero od niedawna bardziej interesuję się tematem i nie ukrywam, że ciężko odnaleźć się wśród natłoku różnych opinii/wersji.
    Może wykaz mitów dobrze byłoby uzupełnić o osoby/kanały YT/blogi, które są warte obejrzenia, a które należą do wymienianych tu i ówdzie mitomanów?

  17. Paweł Jeżewski pisze:

    Wstawiłem do wykazu dwa kolejne mity.

    Uwaga: źródło mitu w ptk.16 pochodzi z MGR-A sygn. 6500/2/DP. Wpisano tam w protokole błędnie 47 i 27 jako baraki mieszkalne. No i powiela się ten błąd (a z czego on wynikał to wiedzą Ci, którzy są w temacie 😉 ) , gdzie nie spojrzeć, w różnych opracowaniach, itd. Kuriozalne jest też to, że powielają go też ci którzy osobiście tych dokumentów na oczy nie widzieli jak np. kapcioch z komercyjnego bloga, który o Ludwikowicach napisał tyle głupot, że aż głowa boli.

  18. tomipol1 pisze:

    Paweł znał moje zdanie na temat takiej listy że jest to świetny pomysł.Cieszę się że doszedł tak szybko do realizacji.Ja dorzucę się tylko z czterema mitami.:)
    1 Nieprawdą jest że Riese budowało 40 tys osób i więcej.Spotkałem się nawet z mitami że było to nawet 100 tys osób.
    2 Nieprawdą jest że Riese budowało około 13 tys osób
    3 Nieprawdą jest że więźniowie w Riese to byli sami żydzi.Żydzi stanowili jakieś 75% stanu osobowego AL Riese
    4 Nieprawdą jest że Niemcy pod koniec wojny wprowadzili do sztolni grupę więźniów,podaje się różne liczby 2 tys, 5 tys i nawet 20 tys i zasypali ich żywcem.
    Myślę że to z mojej strony i specjalizacji byłoby na razie tyle:)

    • Paweł Jeżewski pisze:

      Punkt 1 – nie prowadziłem badań w tym kierunku, ale 40 tys osób to już samo za siebie mówi, że to są niewiarygodne dane.

      Punkt 2 – nie mam danych na ten temat.
      Punkt 3 – ok.
      Punkt 4 – to jest mit, który na pewno wciągnę na wykaz, dzięki.

  19. Znaki pisze:

    Od siebie prosiłbym coś o Sajdaku…peryskopach…itp.

    • Paweł Jeżewski pisze:

      O, zdarzył się cud. Udało Ci się zalogować.
      O Sajdaku powiadasz… ale ja nie znam żadnych mitów o Sajdaku związanych z „Riese”. W ogóle nie wiem nic o tym żeby Sajdak był utożsamiany z „Riese”, chyba że w jakimś wąskim zamkniętym gronie rasowych mitomanów, ale ja nic o tym nie wiem.

  20. Znaki pisze:

    A propos sajdaka…to mam nadzieję na coś co da lepszy wgląd w głąb..może wkrótce….o czym powiadomię…może….,

  21. Znaki pisze:

    Kto napisał,że ja w to wierzę??? panie WorldWar

Dodaj komentarz