![Droga Sudecka - fot. Paweł Jeżewski](https://pj-blog.pl/wp-content/uploads/2023/08/Droga-Sudecka-300x225.jpg)
Droga Sudecka – fot. Paweł Jeżewski
Droga Sudecka (Sudetenstraβe) błędnie nazywana Autostardą Sudecką, nie jest zagadką Gór Bystrzyckich jak twierdzą osoby nie znające faktów historycznych. W archiwach polskich i niemieckich zachowały się liczne dokumenty związany z przedmiotową inwestycją. Po co więc kultywować mit z lat 90. o militarnym przeznaczeniu Drogi Sudeckiej? Ten MIT jest tak samo absurdalny jak “muchołapka” w Ludwikowicach Kłodzkich. Niemieckie dowództwo Reichswehry blokowało w latach 30. XX w. cywilne projekty drogowe, które mogły ułatwiać dojazd do granicy. Tak było właśnie z Drogą Sudecką. Jednak z uwagi na przekształcenie słabej Reichswehry w silny Wehrmacht, w 1935 r. wojsko dało zielone światło dla budowy Drogi Sudeckiej, pod warunkiem, że droga ta zostanie odpowiednio przygotowana na wypadek konfliktu zbrojnego, aby mogła zostać ona łatwo zablokowana.
![Schron na Przełęczy nad Porębą](https://pj-blog.pl/wp-content/uploads/2023/08/Schron-1-300x225.jpg)
Schron na Przełęczy nad Porębą
Dlatego zbudowano m.in. chodniki minerskie pod drogą na odcinku Bystrzyckim (budowa tego odcinka Drogi Sudeckiej ruszyła w 1936 r.) i dwa schrony na Przełęczy Spalona i dwa schrony na Przełęczy nad Porębą. Wyzej wymienione schrony można bardzo łatwo znaleźć w terenie zwłaszcza, gdy ktoś umie korzystać z mapy, na której są one zaznaczone. Droga Sudecka – odcinek Bystrzycki (13 km) został ukończony w 1938 r. Za realizację zadania odpowiedzialna była firma Sager & Woerner. Budowa tego odcinka drogi była propagandowym pokazem walki z bezrobociem w ówczesnych Niemczech i służyć miała do wspierania ruchu turystycznego.
![Schron na Przełęczy Spalona - fot. Paweł Jeżewski](https://pj-blog.pl/wp-content/uploads/2023/08/Schron-2-300x225.jpg)
Schron na Przełęczy Spalona – fot. Paweł Jeżewski
Mit o ewentualnej potrzebie przemieszczania niemieckich wojsk w pasie przygranicznym jest absurdalny i niedorzeczny. Zasięg Czechosłowackich dział rozlokowanych w pobliskich Górach Orlickich pozwalałby bez trudu zrobić sito z Drogi Sudeckiej i poruszających się po niej kolumn niemieckich wojsk i pojazdów wojskowych. Zainteresowanych szczegółami budowy Drogi Sudeckiej odsyłam do archiwów lub polecam przeczytać opracowanie p. Tomasza Przerwa pt. „Strategiczna” Droga Sudecka na ziemi kłodzkiej (lata 30. XX wieku).
![Przełęcz Spalona. Cyframi 1 i 2 zaznaczono schrony dla żołnierzy.](https://pj-blog.pl/wp-content/uploads/2023/08/Spalona.jpg)
Przełęcz Spalona. Cyframi 1 i 2 zaznaczono schrony dla żołnierzy.
![Przełęcz nad Porębą. Cyframi 3 i 4 zaznaczono schrony dla wojska.](https://pj-blog.pl/wp-content/uploads/2023/08/Poreba.jpg)
Przełęcz nad Porębą. Cyframi 3 i 4 zaznaczono schrony dla żołnierzy.
Ten wpis został opublikowany w kategorii
Uncategorized. Dodaj zakładkę do
bezpośredniego odnośnika.
A jak się odniesiesz do drugiej nazwy powszechnie stosowanej. Autostrada Göringa ?
Odpowiedź jest prosta. Droga Sudecka, której cel budowy był cywilny a nie militarny (!) musiał mieć przychylność ówczesnych władz, żeby w ogóle mogło dojść do realizacji. To dlatego wszystkie inwestycje drogowe nazywano „Drogami Hitlera” albo innego notabla, w tym przypadku Göringa.
Mitomany do wszystkiego potrafią dorobić teorie spiskowe. Z moich spostrzeżeń mam takie wnioski że w większości mitomany to stare dziady emeryty lub mundurówka emerytowana, tudzież renciści z nudów nawijając farmazony.
🙂
Czesć. Dobrze napisane, mądrze. W internecie jest sporo głupot o „Autostradzie Sudeckiej”. widziałem też filmik na YouTube gdzie gościu stara się nasladowac gestykulacja B.Woloszanskiego a stęka i pierdzi farmazony o ukrytym militarnym przeznaczeniu budowy tej drogi.
Witaj. Warto mieć również na uwadze, że dla Niemców z punktu widzenia militarnego znaczenie miały tzw. drogi żelazne (kolej).
W takim razie po co tunele minerskie. Byłem tam kilka razy.
Takie były ówczesne wymogi dla budowy dróg w pasie przygranicznym.