Droga Sudecka – fakty bez mitów

Droga Sudecka - fot. Paweł Jeżewski

Droga Sudecka – fot. Paweł Jeżewski

Droga Sudecka (Sudetenstraβe) błędnie nazywana Autostardą Sudecką, nie jest zagadką Gór Bystrzyckich jak twierdzą osoby nie znające faktów historycznych. W archiwach polskich i niemieckich zachowały się liczne dokumenty związany z przedmiotową inwestycją. Po co więc kultywować mit z lat 90. o militarnym przeznaczeniu Drogi Sudeckiej? Ten MIT jest tak samo absurdalny jak “muchołapka” w Ludwikowicach Kłodzkich. Niemieckie dowództwo Reichswehry blokowało w latach 30. XX w. cywilne projekty drogowe, które mogły ułatwiać dojazd do granicy. Tak było właśnie z Drogą Sudecką. Jednak z uwagi na przekształcenie słabej Reichswehry w silny Wehrmacht, w 1935 r. wojsko dało zielone światło dla budowy Drogi Sudeckiej, pod warunkiem, że droga ta zostanie odpowiednio przygotowana na wypadek konfliktu zbrojnego, aby mogła zostać ona łatwo zablokowana.
Schron na Przełęczy nad Porębą

Schron na Przełęczy nad Porębą

Dlatego zbudowano m.in. chodniki minerskie pod drogą na odcinku Bystrzyckim (budowa tego odcinka Drogi Sudeckiej ruszyła w 1936 r.) i dwa schrony na Przełęczy Spalona i dwa schrony na Przełęczy nad Porębą. Wyzej wymienione schrony można bardzo łatwo znaleźć w terenie zwłaszcza, gdy ktoś umie korzystać z mapy, na której są one zaznaczone. Droga Sudecka – odcinek Bystrzycki (13 km) został ukończony w 1938 r. Za realizację zadania odpowiedzialna była firma Sager & Woerner. Budowa tego odcinka drogi była propagandowym pokazem walki z bezrobociem w ówczesnych Niemczech i służyć miała do wspierania ruchu turystycznego.
Schron na Przełęczy Spalona - fot. Paweł Jeżewski

Schron na Przełęczy Spalona – fot. Paweł Jeżewski

Mit o ewentualnej potrzebie przemieszczania niemieckich wojsk w pasie przygranicznym jest absurdalny i niedorzeczny. Zasięg Czechosłowackich dział rozlokowanych w pobliskich Górach Orlickich pozwalałby bez trudu zrobić sito z Drogi Sudeckiej i poruszających się po niej kolumn niemieckich wojsk i pojazdów wojskowych. Zainteresowanych szczegółami budowy Drogi Sudeckiej odsyłam do archiwów lub polecam przeczytać opracowanie p. Tomasza Przerwa pt. „Strategiczna” Droga Sudecka na ziemi kłodzkiej (lata 30. XX wieku).
Przełęcz Spalona. Cyframi 1 i 2 zaznaczono schrony dla żołnierzy.

Przełęcz Spalona. Cyframi 1 i 2 zaznaczono schrony dla żołnierzy.

Przełęcz nad Porębą. Cyframi 3 i 4 zaznaczono schrony dla wojska.

Przełęcz nad Porębą. Cyframi 3 i 4 zaznaczono schrony dla żołnierzy.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

8 odpowiedzi na Droga Sudecka – fakty bez mitów

  1. kliper2 pisze:

    A jak się odniesiesz do drugiej nazwy powszechnie stosowanej. Autostrada Göringa ?

    • Paweł Jeżewski pisze:

      Odpowiedź jest prosta. Droga Sudecka, której cel budowy był cywilny a nie militarny (!) musiał mieć przychylność ówczesnych władz, żeby w ogóle mogło dojść do realizacji. To dlatego wszystkie inwestycje drogowe nazywano „Drogami Hitlera” albo innego notabla, w tym przypadku Göringa.

  2. Mikrob pisze:

    Mitomany do wszystkiego potrafią dorobić teorie spiskowe. Z moich spostrzeżeń mam takie wnioski że w większości mitomany to stare dziady emeryty lub mundurówka emerytowana, tudzież renciści z nudów nawijając farmazony.

  3. Mckornik pisze:

    Czesć. Dobrze napisane, mądrze. W internecie jest sporo głupot o „Autostradzie Sudeckiej”. widziałem też filmik na YouTube gdzie gościu stara się nasladowac gestykulacja B.Woloszanskiego a stęka i pierdzi farmazony o ukrytym militarnym przeznaczeniu budowy tej drogi.

  4. WeryfikacjaWTerenie pisze:

    W takim razie po co tunele minerskie. Byłem tam kilka razy.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.